Kanjers!



Geplaatst op 17 april 2020 09:27
Categorie Internationale schakelklas



We hebben er al weer 5 weken van afstandsonderwijs opzitten. Twee keer zijn de leerlingen nog op school geweest om een weektaak op te halen - daarna was ook dat afgelopen. Iedereen een laptop en een telefoon en ga het maar uitvinden met elkaar... Nu op de laatste dag voor de meivakantie ben ik ongelofelijk trots op wat we bereikt hebben; een inkijkje...




In onze klas zitten 17 leerlingen in de leeftijd van 12 tot 19 jaar, afkomstig uit 11 verschillende landen. Wat ze gemeen hebben is dat het zogenaamde 'snelleerder' zijn. Hun uitstroomniveau na maximaal 2 jaar ISK varieert van mavo/havo tot mbo 2 of hoger. Maar er zijn natuurlijk ook veel verschillen: de concentratieboog van een 13-jarige is stukken korter dan van een aanstaand MBO'er en aangezien leerlingen bij ons het hele jaar instromen, zitten echte nieuwkomers naast gevorderde NT2'ers. Het blijft buitengewoon boeiend om te zien hoe tweedetaalverwerving zich voltrekt maar dat is niet het onderwerp van vandaag.

Collega en ik sloven ons de eerste twee weken uit om overzichten te maken en alle benodigde materialen in mapjes te doen, we maken inleverschema's om taken af te vinken, verzamelen contactgegevens van ouders en leerlingen en bijna zonder oponthoud vervolgen we de lessen op afstand. Dan begint het pas echt natuurlijk want hoe hou je contact met alle 17 leerlingen en dan ook nog stimuleren, helpen, controleren of ze hun werk gemaakt hebben? Die eerste weken zijn we doodmoe na een lesdag - net als heel onderwijsgevend Nederland vermoed ik.




Maar langzaam ontstaat er een systeem: 's morgens voor 9 uur moet iedereen zich melden in de Whatsapp-groep - wie ik niet zie, bel ik op - dan is er altijd een Vraag van Vandaag waar de vroege vogels direct mee aan de slag kunnen: een raadsel of rekensom of iets actueels uit het nieuws. Dan bespreken we het programma zoals op een gewone lesdag. De sheets stuur ik in de app (nee, Teams werkt nog niet bij ons) en de toelichting spreek ik in. Elk gemaakt werk wordt gefotografeerd en aan mij persoonlijk geappt. Ik kijk het na of stuur ze de antwoorden. Dictees spreek ik in, toetsen stuur ik op, ze lezen hardop een stukje voor en sturen dat op, ze bellen elkaar om spreekopdrachten uit te voeren...en we tekenen, meer dan gewoonlijk maar het werkt erg leuk.




Ik houd de pauzes aan van de gewone lesdag en de dag is pas klaar als al het werk is ingeleverd. Ik heb een schema waarop ik alles aanvink dus ik heb heel goed overzicht over ieders output. Ik geef ook onvoldoendes als mensen hun werk niet inleveren. Geen grappen, ook op afstand gaat alles gewoon door.

En wat maakt dat ik nu dit stukje schrijf? Als ik aan mijn leerlingen denk en wat we voor elkaar gekregen hebben, dan ben ik vervuld van warme gevoelens. Het zijn kanjers, dit diverse groepje pubers overal vandaan. Hun inzet is zo goed - ze hebben het afstandlsleren zo snel opgepakt, ze helpen elkaar, zijn respectvol en beleefd en alle 17 zijn ze er elke dagtussen 9 en 15 uur! Respect.
En wat zijn ze nu aan het doen, op de laatste ochtend voor de meivakantie? Een plan aan het bedenken om straks veilig weer op school les te kunnen volgen. Ik ben benieuwd, we hebben elkaar nodig in deze tijd enne... talenten zat!




Dit blog delen via:



Blog tags:

ISK De Toekomst

Afstandsonderwijs

Goede inzet



Recente berichten
Kanjers!
17 april 2020 09:27

100 Procent
26 februari 2020 10:02

Plantaardig
1 februari 2020 14:36

Respect (2)
21 november 2019 10:14

Respect (1)
15 november 2019 09:33

Schapendrijven
4 mei 2019 12:27

Blijf op de hoogte
Laat uw e-mailadres achter om op de hoogte te blijven van mijn nieuwe blog berichten.


CategorieŽn
Internationale schakelklas
Huis & haard
Leven, leren, werken
Dialoog
Hond
Zero emission
Stilte
Archief
2019
2018
2017
2016
2015




LoginDeze website is gemaakt door Mooz & Romilan ICT